Friday 21 February 2014

Kenapa Aku jadi Pengawas Sekolah??

Aku ni kejam sgt ke??oh!nonono..ko tak salah pun dlm kes ni ika!Aku cuma jalankan tugas aku sebagai seorang pengawas itu je..Hari ni pengawas skolah dh dpt 40 HANDPHONE masa sportcheck tadi kat skolah..Kawan tak kawan aku akan rampas jgk sbb aku tetap kene jalankan tugas jgk kan?Mungkin pembaca blog aku ni pon akan ckp aku kejam..tapi korang tau tak tugas pengawas yg aku pegang skrg ni teramatlah berat..klau korg jadi pengawas korg tau rasanya macam mana..klau pelajar buat salah mesti cikgu akan menunding jari ke arah pengawas!Nama pengawas jgk yg diburuk-burukkan!!Mesti korg akan ckp "dh tu napa jadi pengawas dh tau kerja pengawas menyusahkan"...okey ini adalah jawapan aku:

1.Aku dilantik jadi pengawas masa aku form 3 dan skrg aku dh form 5 klau aku berhenti rugi jer sbb lagi setahun jer pon..

2.Aku bukan nk sgt pon jadi pengawas skolah ni tpi aku dilantik oleh cikgu Bahasa Malaysia aku sendiri iaitu Bonda(gelaran bagi cikgu ni) so..aku rasa mcm diri aku ni ada kelebihan dari org lain..sbb tu cikgu ni pilih aku..

3.Aku jenis klau dh buat sesuatu aku tak kan mengalah!Memang dh byk kali aku cuba utk berhenti dari jadi pengawas tapi mak aku slalu ckp "klau org lain boleh bertahan kenapa kau tak boleh bertahan?kakak dgn abg kau semuanya jadi pengawas dulu..tengok skarang diorg smua dh berjaya..sebenarnya sijil pengawas tu yg org pandang bkn sijil kokurikulum sbb dari situ diorg dpt menilai sikap,disiplin,keberanian dan kejujuran ko.." sbb ayat ni lah alhamdulillah aku bertahan sehingga hari ni..

Jadi kpd sesiapa yg nk jadi pengawas skolah tu tak payah takut..semua orang mula dari bawah.. memang pengawas selalu dicaci,dihina,diherdik dan macam2lah..tpi kita kene ingat kita buat kerja kerana Allah dan diri kita sendiri..aku just nk bagitau pendapat aku la..selagi kita hidup kt muka bumi ni selagi tu kita tak kan pernah terlepas dugaan dari NYA..so fikir-fikirkan lah!
(xoxoika) 

No comments:

Post a Comment