Tuesday 26 August 2014

Tips Untuk Menghadapi SPM?

Assalamualaikum..Holla..Sawadikap..Ni Hao Ma? Vanekem..Anyeonghaseyo!haha..apa khabar la blog ku ini?rasanya dh 5 bulan aku tak buka blog aku ni..ini disebabkan kesibukan aku sebagai pelajar form 5 yg akan menjalankan peperiksaan SPM..
Agak gugup jgk nk menghadapinya tapi nk atau tak memang setiap org akan hadapinya jgk satu hari nnti.. hrmm..kali ni aku bukan nk bebel perkara yg aku pernah post dulu2 tu!smua tu dh kuno je..mcm bdk2 je aku punya post..
Now aku nk ckp pasal persediaan utk menghadapi sesuatu peperiksaan..berikut adalah pendapat aku:

1. Belajar sekurang-kurangnya 45 minit dlm sehari sbb klau kita belajar berjam-jam pon klau otak dh penat nk kumpul data tak boleh jgk kan?

2. Kuasai Bahasa Melayu & Sejarah dgn baik ini kerana kedua-dua subjek ni WAJIB LULUS utk korg dpt Sijil Pelajaran Malaysia dgn sempurna.

3. Ini kepada peminat tegar cerita korea or apa yg korg suka tgok la..TOLONG kurangkan secara sedikit demi sedikit sbb ini akan menganggu pembelajaran korg..wait bukan tak boleh layan apa yg korg suka tu langsung but hanya kurangkan sahaja.. okey??

4. Kepada pelajar yg agak lemah seperti saya jika ada duit lebih pergi la ke tusyen yg berdekatan utk korg lebih memahami apa yg korg susah nk faham dlm kelas..ini akan membantu korg utk lebih berusaha.

5. Kalau boleh buatlah persediaan awal sbb korg akan lebih tenang dlm peperiksaan sebenar..percayalah! tapi kalau korg memang nk study last minutes boleh cuma korg kene study hard la..tapi seelok-eloknya study la awal2 sbb "bersusah-susah dahulu,bersenang-senang kemudian"

6. Okey ini adalah yg paling penting!bagi umat islam korg jgn sesekali tinggal solat 5 waktu sehari semalam..berdoa berterusan..taat kpd ibu bapa,hormat guru,jaga kelakuan..Insya Allah! Allah SWT akan permudahkan segala yg korg hadapi.

Wallah Hu'alam..semuanya atas usaha kita sendiri..
Sekian.
(xoxoika)

No comments:

Post a Comment